poniedziałek, 5 września 2011

Poszewki na poduszki

Mam poduszki o nietypowych wymiarach: 40x60 cm, na które ciężko jest kupić poszewki, a nawet jak już są dostępne to mało dla mnie interesujące. Dlatego też, po raz kolejny postanowiłam uszyć poszewki sama. Kiedyś dostałam od babci kilka bardzo porządnych lnianych prześcieradeł. Są one jednak na tyle wąskie, że nigdy mi się do spania nie przydały i przeleżały 15 lat w szufladzie.
Do dziś :-)

Krok 1.
Wymierzyłam potrzebny na poduszkę kawałek, tak, aby złożenie materiału wypadało po krótszym boku. Wymierzyłam dwa razy 40x60 cm plus 5 cm na podłożenie z jednej strony i ok. 15 cm z drugiej. W ten sposób, szwy będą przebiegały jedynie wzdłuż długich boków.


5  cm
Back / Tył



Front / Przód



10 cm
5  cm








Krok 2.
Odcięłam istniejące podłożenia, aby wyrównać boki. Ponieważ prześcieradła posiadają paski, postanowiłam przyszyć na nich ozdobne taśmy bawełniane. Umiejscowiłam je wzdłuż krótkich boków, jedynie na przedzie poszewki. Należy pamiętać, aby uciąć taśmy tak, aby wzory na jednej i drugiej wypadały jednakowo.
(...tak, używam brykietów ze zniszczonymi banknotami do przytrzymywania materiału podczas cięcia :-) )


Krok 3.
Teraz, gdy już miałam wszystko wymierzone i ucięte, zaprasowałam niezbędne zagięcia, nadając w ten sposób poszewce jej przyszły kształt. Następnie przeszyłam podłożenia, na których będą się znajdowały dziurki i guziki.


Krok 4.
Przypięłam taśmy równo na nie-zszytej jeszcze poszewce i przyfastrygowałam wzdłuż obydwu boków. Następnie przyszyłam je, szyjąc tuż przy brzegu taśmy



Krok 5.
Na tylnej stronie poszewki, oznaczyłam miejsca, w których zrobię dziurki na guziki. Zwykle na tych poszewkach robię dziurki na trzy guziki, oznaczając ich umiejscowienie co 10 cm.


Krok 6.
Po wykonaniu dziurek, złożyłam całą poszewkę na lewej stronie, aby ją zeszyć wzdłuż długich brzegów. Należy pamiętać przy tym, aby, umieścić dół zapięcia na górze a wierzchnią część pod nią. Dobrze jest złożyć najpierw na prawej stronie całą poszewkę, spiąć wzdłuż przyszłego zapięcia a następnie przewrócić.


Krok 7.
Na ułożonej na lewej stronie poszewce narysowałam linie szycia, tak aby miała na pewno pożądane wymiary. Spięłam szpilkami wzdłuż linii i przeszyłam.



Krok 8.
Po przeszyciu boków, odcięłam nadmiar materiału i obrzuciłam brzegi ściegiem zygzakowym.



Krok 9.
Teraz pozostało już tylko przewrócić poszewkę na prawą stronę, wyprasować i przyszyć guziki. Oznaczyłam miękkim ołówkiem kropkę przy każdej dziurce na górnej stronie podłożenia. Przyszyłam „od środka”, w ten sposób będą nie widoczne i niewyczuwalne z zewnątrz. Nie wiem jak wy ale ja nie lubię dotykać guzików od pościeli gdy w nocy obejmuję poduszkę :-)



Nałożyłam poszewki na poduszki i gotowe.
A teraz do łóżka! Dobranoc :-)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.