niedziela, 3 marca 2013

Suwak zwykły - jak wszyć do spódnicy

Dziś zamieszczam opis wszywania suwaka zwykłego do spódnicy. Nadal się ich używa, szczególnie w przypadku spódnic, mimo powszechnego królowania zamków krytych. Ja sama często ich używam, szczególnie, że mam jeszcze spory zapas :-)
Do przedstawienia tej instrukcji, przygotowałam taką miniaturową spódniczkę i suwak zwykły.
Suwak będziemy wszywać na linii środka tyłu spódnicy.


Oznaczam miejsce, do którego będzie wszyty suwak. Gdy ułożymy go na brzegu środka tyłu, góra suwaka powinna być równo lub troszkę niżej niż górny brzeg spódnicy, w zależności od tego jak duży zapas szwu zaplanowaliśmy do wszycia paska. Koniec wszywania suwaka oznaczamy tam gdzie wypada metalowa końcówka. Oznaczyłam to miejsce białą kredą.


Dobrą praktyką jest naprasowanie pasków flizeliny na brzegach, gdzie będzie przyszyty suwak. W tym celu przycinamy sobie dwa paseczki flizeliny o długości suwaka i nieco większej szerokości.


Następnie zeszywamy tył spódnicy do oznaczenia końca wszycia suwaka i rozprasowujemy zeszyty szew. Rozprasowujemy również dalszą część spódnicy, na której będzie przyszyty suwak. Rozprasowujemy je na szerokość identyczną z szerokością zeszytego przed chwilą tylnego szwu.


Poniżej widzimy rozprasowany szef tylny i otwarcie w którym będzie wszyty suwak.
Oznaczyłam również miejsce do którego będzie sięgał suwak (ale to tylko w celach prezentacji, nie jest to konieczne w trakcie szycia).


Wsuwam suwak w przygotowane otwarcie i dosuwam metalową końcówką do końca otwarcia. Suwak układam tak aby jednym brzegiem dotykał brzegu otwarcia a pod drugim brzegiem otwarcia się chował. Tak jak na zdjęciu.


Tak wsunięty suwak przypinam szpilkami i fastryguję. 


Fastryguję przytrzymując sobie materiał i suwak między palcami. W czasie szycia sukcesywnie wyjmuję szpilki i fastryguję. Szpilki wbiłam główkami w stronę, z której fastryguję, więc wiem, że się nie ukłuję.


Gdy dochodzę do końca suwaka, przefastrygowuję dołem, pod metalową końcówką, przypinam drugą część otwarcia, naddając lekko tak aby zasłoniła suwak. Nie naddajemy za dużo. Tylko tyle by suwak przykryć gdy leży on płasko na stole (zakładam tu prosty tylny szew).


Fastryguję dalej również tą stronę do samej góry.


Teraz pozostało już tylko przyszyć suwak. Należy użyć do tego specjalnej wąskiej stopki. Posiada ona z tyłu regulację, pozwalającą na ustawienie stopki tak aby wolna była prawa lub lewa strona. Tak jak to widać na poniższych zdjęciach.




Ja ustawiłam stopkę w pozycji dającej mi wolną lewą stronę i zabrałam się do szycia.
Fastrygowany pierwszy, wąski brzeg, przyszywam tuż przy suwaku. Wcześniej go rozpinam.


Szyję bardzo wąsko tuż przy linii suwaka.


Gdy jestem trochę za połową, zatrzymuję się z igłą wbitą w materiał, unoszę stopkę i delikatnie, jak najmniej ruszając materiałem, zasuwam suwak.


Doszywam do końca już na zapiętym suwaku, nadal szyjąc blisko brzegu.


Na końcu suwaka, obracam całość z igłą wbitą w materiał.


Przeszywam dół, pod metalową końcówka suwaka, na linii końca szwu środka tyłu.


Dojeżdżam do końca szerokości suwaka i zawracam z igłą wbitą w materiał. Gdy trzymamy igłę wbitą w materiał ścieg będzie równy mimo przerwania szycia.


Szyję teraz po tej stronie suwaka (suwak zapięty), przy czym tym razem utrzymuję odpowiednią odległość od brzegu, zależną od szerokości suwaka i grubości materiału.
Pod koniec zatrzymuję się, igła wbita w materiał, unoszę stopkę, delikatnie rozpinam suwak i szyję do końca na rozpiętym.


Uważam aby zakończyć wszywanie suwaka na tej samej wysokości, na której zaczęłam wszywać wąski brzeg. Gdy później będziemy wszywać pasek, jego końce muszą się spotkać na tej samej wysokości. Równe wszycie suwaka to pierwszy krok ku temu.


To wszystko, suwak jest wszyty. tak wygląda na prawej stronie.


A tak wygląda na lewej.

5 komentarzy:

  1. Pięknie! Nigdy nie wszywałam suwaka zwykłego tak, żeby go zakryć materiałem... Teraz będę to robiła :-) Ale czy osiągnę ten sam efekt używając półstopki? Bo tylko taką mam. U mnie problem ze stopkami polega na tym, że mieszkam w Paragwaju i gdy pytam w tutejszych pasmanteriach lub sklepach z maszynami do szycia o stopki do zwykłej maszyny, to sprzedawcy albo nie wiedzą w ogóle o co chodzi, albo mają tylko do maszyn przemysłowych. Zamierzam oczywiście zamówić sobie komplet stopek z Europy, ale na to muszę jeszcze poczekać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A tak swoją drogą, ta wąska stopka wygląda na bardzo praktyczną. Czy często ją używasz?

      Usuń
    2. Ten komentarz został usunięty przez autora.

      Usuń
    3. Witaj, myślę że półstopka będzie ok. W czasie wszywania suwaka
      zwykłego nie zmieniam pozycji stopki (tej mojej regulowanej) i szyję w
      jednej pozycji, dookoła suwaka. Więc jeśli Twoja półstopka nadaje się
      do obszywania "na wąsko" to nada się również do takiego suwaka.
      Ta stopka jest bardzo praktyczna i zdecydowanie polecam posiadanie jej w zestawie. Bardzo przydatna jest ta funkcja przesuwania stopki z jednej strony na drugą. Można też szyć odsuwając ją bardziej od igły lub przysuwając bliżej, w zależności od potrzeb.
      To niesamowite, że mieszkasz w Paragwaju, byłam dwa razy w życiu w
      Am.PD, w Argentynie i w Ekwadorze i bardzo miło wspominam zarówno
      tamte rejony jaki przemiłych mieszkańców.
      Pozdrawiam serdecznie!
      Kinga

      Usuń
  2. W końcu znalazłam! Kiedyś trafiłam przypadkiem, a teraz szyję pierwszą sukienkę i nie mam w zapasach zamka krytego. A mama wmawiała mi, że niewidoczne są tylko kryte! :) Dzięki serdeczne za lekcję.

    OdpowiedzUsuń

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.